Complexity kills companies …
januar 16, 2018Frygten – din destruktive følgesvend
januar 16, 2018
Kender du det?
Krisen rammer ofte uventet. Åbenheden forsvinder og direktionen og bestyrelsen lukker sig inde og lave krisestyring - uden virkelig at involvere resten af organisationen. Jamen, det er nødvendigt at vi tager action og holder kortene tæt på kroppen er ofte svaret. Ja, mange Business Schools taler også om krisestyring på den måde og når krisen kradser skal der styres fra toppen.
Det er jeg uenig i at der nødvendigvis skal. Naturligvis skal der tages fat i problemerne og direktion og bestyrelse skal rykke tættere sammen, men vejen ud af krisen skal findes sammen med din organisation. Sandsynligheden for at direktionen og bestyrelsen har svarene på, hvordan vi kommer videre er begrænset set i forhold til, hvis du virkelig bruger din organisation, som er tæt på markederne og på forretningen.
Hvad gør man traditionelt i kriser? Skærer på de fast omkostninger - starter med marketing, som jo ikke gør ondt på den korte bane, så laver vi headcount og finder nogle medarbejdere, som kan spares væk og finder nogle andre lavthængende frugter i form af julegave til medarbejdere, sommerfesten mv. Måske hyrer vi endda et konsulentfirma ind til at hjælpe os med at komme ud af dødvandet. Resultatet er ofte nedslående. Du redder din bundlinje på den korte bane, men salget begynder ikke at stige igen. Tværtimod.
Udfordringen i fremtiden bliver at kriser ikke er kriser, men er den nye dagligdag, som vi skal drive forretning i. Valutakriser, terrorangreb, krisen i Ukraine, Brexit, uro i Tyrkiet er bare nogle af de hændelser, som har påvirket vores forretning og egentlig ønsker vi alle stabilitet. Når tingene falder til ro og bliver normale så.....
Jamen tingene falder ikke til ro - det bliver sådan fremover og så nytter det ikke at virksomheden er handlingslammet hver gang der sker noget uventet. At alle beslutninger skal træffes af få mennesker, som i øvrigt ikke er tæt nok på til at vide om beslutningen er rigtig. Kriserne kommer med en hyppighed og en styrke, som fordrer at vi tænker anderledes.
No guts no glory!
Hvis du vil have vækst i din forretning i mere stabile tider og kunne reagere hurtigt og effektivt i kriser, så må du få sendt noget af magten og beslutnings-kompetencerne ud i organisationen. Det er da især i kriser at der er brug for at være tæt på markederne og kunderne og involvere de medarbejdere, som kender landskabet og kan se, hvilke veje vi har ud af problemerne. Ofte bliver de slet ikke spurgt og det er da tankevækkende. Din manøvredygtighed hænger tæt sammen med den organisation, som du har bygget op og det har aldrig været vigtigere at kunne skrue op og ned og ændre kurs meget hurtigt og effektivt. Flyt dig eller dø. Ofte svarer krisehåndtering til at et cykelhold pludselig rammer et bjerg og de begynder at trimme sig op af bjerget - smide vanddunkene, afskedige et par hjælperyttere, begynde at gå på slankekur, men det er desværre alt for sent.
5 veje til vækst og manøvredygtighed:
01
Hvad er vores berettigelse i verden? Vær helt tydelig med hvilken mission din virksomhed har i verden og se om jeres DNA/værdier understøtter missionen. Tænk stort. Kommuniker din mission igen og igen til din organisation og lev den via dine handlinger og ord. Du skal være rollemodellen!
02
- med de rigtige kompetencer og ikke mindst den rette indstilling til at performe. Dygtige medarbejdere er nødvendigvis ikke billige medarbejdere så invester i de bedste for det betaler sig ofte.
03
Drop nogle af dine ledelseslag og tomme titler uden reel beslutnings power. Træf beslutningerne så tæt ved det sted, som de får indflydelse på og træn i at reagere og beslutte hurtigt. Accepter at der træffes forkerte beslutninger ind imellem. Tiden er ofte afgørende for resultatet. Giv medarbejdere længere nede i organisationen mulighed for at træffe beslutninger og undgå beslutnings flaskehalse eller ledere, som holder på magten og viden. Del ud!
04
Konformitet i dine processer kan være den største forhindring for at være agil. Tunge Business cases, formularer, procedurer, rigide regler dræber ofte kreativitet og forhindrer hurtighed i beslutninger. Arbejd mere med scenarioer og risk management.
05
Ryd op og trim - hele tiden. Skift ud i ikke performende medarbejdere/ledere, trim din produkt portefølje hele tiden, hold administrationsomkostninger nede på et minimum og invester i salg og kundeservice.
Held og lykke med tranformation af din virksomhed og find modet til at gå imod strømmen - for kun døde fisk flyder med strømmen!